Obrir/tancar menú

Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia

Cerca al web
 ESP | ENG | FRA
Intervals de nuvolositat amb pluja escasa24ºC-12ºC
Segueix-nos al Facebook Segueix-nos al Youtube Segueix-nos al Twitter Segueix-nos a Instagram
 
Comparteix al FacebookCompartir a TwitterCompartir per correu electrònic
Sant Sadurní posa en marxa aquesta setmana un sistema pioner de portamòbil que apropa la deixalleria a la població

L’ampliació del Porta a Porta fa augmentar el volum de rebuig i orgànica en detriment d’envasos i paper

La Regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament ha posat en marxa aquest dilluns el nou portamòbil, un vehicle que cada 15 dies s’estarà durant tota una jornada en un dels 12 punts de la vila que s’han inclòs en el recorregut itinerant i que té com objectiu facilitar el reciclatge a la ciutadania. Aquest sistema, complementari a la Deixalleria Municipal, està pensat per dipositar-hi fluorescents, bombetes de baix consum, aerosols, piles i oli de cuina, entre altres coses. És un servei gratuït i de proximitat, molt coherent amb el sistema de recollida integral porta a porta implantat a la vila. Segons va explicar el regidor de Medi Ambient, Isidor Rando, el portamòbil és un vehicle innovador que ha estat ideat des del mateix ajuntament i que serà gestionat per Mas Albornà, responsables del funcionament de la Deixalleria. 

Aquesta nou sistema és la resposta que dóna l’Ajuntament després de constatar que els anteriors intents de portamòbil no havien acabat de funcionar. Primer es va intentar adaptar un sistema similar al dels repartidors de butà i, darrerament, s’havia optat per aturar el vehicle que feia la recollida durant uns 20 minuts a diferents punts de la vila. Rando confia que la nova modalitat que ara s’implanta sigui més afectiva i la població vagi incorporant-la als seus hàbits de reciclatge. 

El nou portamòbil és un remolc relativament petit que un treballador de Mas Albornà recull cada dia a les 9 del matí i que trasllada a un nou punt de recollida després de passar per la Deixalleria per buidar tot el que hagi dipositat la ciutadania. En principi, el remolc estarà disponible en el punt que toqui aquell dia entre les 10 del matí i les 9 del matí de l’endemà. Els 12 punts de recollida estan senyalitzats amb un rètol i es poden consultar en el mapa que hi ha en el tríptic que s’ha repartir per totes les cases de la vila. Els dissabtes a la nit es recollirà el remolc, i no tornarà a estar al carrer fins al dilluns al matí. Això vol dir que els diumenges no hi ha servei de portamòbil. Isidor Rando va remarcar, durant la seva presentació, que es tracta d’un sistema molt pràctic i sostenible econòmicament. També va demanar la col•laboració de la ciutadania per assegurar el bon estat de conservació del remolc perquè durant tot el dia no estarà custodiat per ningú. 

Val a dir que els 12 punts de recollida es van escollir en funció de l’opinió de les persones de la vila que van respondre a una enquesta feta des de la Regidoria de Medi Ambient abans de festes i en la qual s’havia de triar els punts més interessants entre els 15 que es proposaven.

Balanç de l’ampliació del Porta a Porta

Isidor Rando fa una valoració positiva de l’ampliació del sistema de recollida Porta a Porta implantada el passat mes de juny. Les principals novetats que ha comportat la retirada dels contenidors d’envasos i paper és que s’ha produït un increment de les tones de rebuig i orgànica recollides. En canvi, s’ha produït un descens en la recollida d’envasos i paper-cartró. Segons Rando, aquests resultats confirmen que en els contenidors d’envasos i paper s’hi abocava rebuig i orgànica. 

D’altra banda, el regidor de Medi Ambient també va agrair que gràcies a la col•laboració de la ciutadania Sant Sadurní recicla i recupera una gran part de les escombraries que genera. Rando es va mostrar satisfet que un informe de Greenpeace sobre les greus conseqüències que té la incineració sobre l’escalfament del planeta faci referència a l’esforç que està fent Sant Sadurní gràcies a la implantació del sistema Porta a Porta. En aquest informe se senyala que la capital del cava, amb un 88% de recuperació (entre el Porta a Porta i la Deixalleria) és el segon municipi de Catalunya en aquesta classificació. 

Com a mancances de l’actual sistema, Isidor Rando va esmentar el fet que alguns veïns de la vila els diumenges treuen al carrer bosses amb envasos quan aquell dia només hi ha recollida d’orgànica. El regidor considera que amb tres dies de recollida d’envasos és més que suficient en el cas de Sant Sadurní, tant pel nombre d’habitants com per la voluntat de continuar tenint la taxa d’escombraries més baixa de la comarca. L’altra punt negra de la recollida són les àrees d’emergència, però Rando va dir que s’han introduït millores i una major netedat. També va explica que l’objectiu és acabar deixant una única àrea d’emergència al costat de la Dexalleria i suprimir la que ara hi ha al polígon de les Casetes de Cal Mir.

Nou carnet per a la Deixalleria

Amb l’objectiu de fer més còmode la gestió de les bonificacions en la taxa de les escombraries per l’ús continuat de la Deixalleria, s’acaba d’implantar un nou carnet que tota la ciutadania pot recollir a l’Oficina d’Atenció Ciutadana. El carnet permetrà comptabilitzar l’ús de la Deixalleria que fan les persones que volen obtenir una bonificació de la taxa, i també és d’utilitat per als industrials que porten runa, ja que aquest servei és de pagament. 

A la roda de premsa d’aquesta setmana hi van assistir Ton Grau i Genís Espín, en representació de Mas Albornà, i van assegurar que la Deixalleria de Sant Sadurní és una de les que funciona millor perquè es nota que hi ha una voluntat decidida de l’Ajuntament en aquest servei. Diàriament hi ha unes 65 entrades de material, mentre que els dissabtes s’incrementa fins a 85 de mitjana. En les èpoques de vacances encara augmenta lleugerament. 

Isidor Rando també va informar que aquest 2010 està previst ampliar la Deixalleria gràcies a una subvenció de l’Agència de Residus. Un dels objectius de l’ampliació és reduir el transport de residus a l’abocador. En aquest sentit, l’Ajuntament acaba d’adquirir una trituradora que permetrà trossejar les restes vegetals i les fustes. També està previst fer una campanya informativa dirigida als escolars, gràcies a una subvenció que Mas Albornà ha obtingut de l’Agència de Residus. Recordem que Mas Albornà és una empresa que té prop de 300 treballadors, un 70% dels quals tenen algun tipus de discapacitat.

Relació de punts de recollida del Portamòbil:

PUNT 1 C/ de les Flors amb C/ de les Margarides (Vilarnau) 1r i 3r Dilluns de cada mes
PUNT 2 Plaça Manel Raventós 1r i 3r Dimarts de cada mes
PUNT 3 C/Mestre Antoni Torelló amb C/ Barcelona 1r i 3r Dimecres de cada mes
PUNT 4 Plaça Montseny 1r i 3r Dijous de cada mes
PUNT 5 Camí dels Paperers amb C/ de Barcelona 1r i 3r Divendres de cada mes
PUNT 6 C/ Alacant amb C/Barcelona 1r i 3r Dissabte de cada mes
PUNT 7 Plaça de Jaume Rossell 2n i 4t Dilluns de cada mes
PUNT 8 C/ Gelida 2n i 4t Dimarts de cada mes
PUNT 9 Aparcament del Pont Romà 2n i 4t Dimecres de cada mes
PUNT 10 C/ Montardit 2n i 4t Dijous de cada mes
PUNT 11 Plaça Era d’en Guineu 2n i 4t Divendres de cada mes
PUNT 12 Aparcament de l’Esclat 2n i 4t dissabte de cada mes 
NUCLIS RURALS Últims dies del mes

Pujar al principi de la pàgina