Publicació 08.02.2017
  • En el període de la transició democràtica, l´empenta d´amplis sectors
    de mestres, juntament amb les noves generacions de dirigents polí-
    tics, van propiciar la recuperació de l´ideari, l´experiència i les bases
    pedagògiques de l´escola catalana d´abans de la guerra.
    És en aquest entorn de recuperació de l´escola catalana laica, igualità-
    ria, renovadora, amb una clara vocació de servei públic, i amb la unió
    dels esforços de diferents municipis de la comarca de l´Alt Penedès,
    on té els seus orígens l´Escola Intermunicipal del Penedès (EIP), en
    el curs escolar 1981/1982, com a escola de formació professional.
    L´any 1988, els ajuntaments que participaven en la gestió de l´EIP
    es van constituir en la Mancomunitat de Municipis de l´Alt Penedès,
    actualment la propietària i responsable de la gestió educativa i administrativa
    del centre.
    En aquests 35 anys de funcionament, l´EIP ha estat pionera en molts
    sectors: impulsant un model d´acció tutorial; en l´ensenyament en
    català; educant en valors humanistes; introduint noves tecnologies;
    promovent la integració social (màxima puntuació en la valoració de
    la integració social i el tractament de la diversitat realitzada per la
    Generalitat); organitzant Jornades Culturals, etc.
    Actualment l´EIP és l´única escola de Catalunya on, des dels seus inicis,
    es va posar en marxa l´autonomia de centre i de direcció - actual
    pal de paller de la llei educativa catalana -, i on els governs locals hi
    tenen un paper rellevant, com fan els països més avançats d´Europa.
    Aquestes particularitats han donat uns resultats excepcionals: amb
    més de 1.000 alumnes, l´EIP pot presumir d´uns brillants resultats
    acadèmics i d´un absentisme pràcticament inexistent (inferior a l´1%!).
    Això significa que els joves que formen part de la Mancomunitat tenen
    més oportunitats per al seu futur i no abandonen el circuit educatiu.
    Per altra banda, és innegable la incidència que ha tingut l´escola en la
    cohesió entre els diferents municipis de la nostra subcomarca, creant
    lligams personals entre generacions. Per tot plegat, l´EIP és un model
    d´administració i de gestió educativa intermunicipal totalment vàlid,
    tant per la implicació i la proximitat dels Ajuntaments, com per l´autonomia
    organitzativa i de funcionament, que té el suport de tota la
    comunitat educativa i de la ciutadania.
    L´EIP representa un símbol de la força dels Ajuntaments i de la gestió
    de proximitat i de qualitat, que cal conservar com a referent únic a
    Catalunya.
    Desitgem que l´actual Presidenta de la Mancomunitat, la Sra. Maria
    Rosell, estigui a l´altura del repte!