A dia d’avui és difícil trobar algú que no hagi fet alguna compra per internet; sigui d’un producte molt específic que costa trobar al poble o al barri o sigui d’un àpat, alguna nit que no podíem cuinar per tothom. Tot i això, les compres a través d’internet són un fenomen que els darrers anys s’ha disparat exponencialment.

Parlem de compres online per referir-nos a totes les fórmules de compra (i venta) que podem realitzar a través d’internet. Webs de botigues i cadenes de supermercats (que poden enviar-te el producte a casa), aplicacions de compra i venta de segona mà, compres d’accessoris en plataformes de videojocs, compra de serveis i bitllets per viatjar…

Actualment a la pregunta “què podem comprar online?”, la resposta és “tot”.

Tenen el seu punt…

La comoditat de comprar des del sofà de casa (o des de qualsevol lloc), sense haver d’anar a les botigues (estalviant temps de desplaçaments i cues, evitant horaris que no ens encaixen, etc.); L’opció de comprar productes que només es venen a l’altra banda del món… (o de la nostra ciutat); Consultar amb poc temps moltes opcions diferents; comprar i vendre coses que ja no utilitzem; demanar menjar a casa abans fins i tot d’obrir la nevera; descobrir productes que només podem adquirir i mantenir de forma online (com els NFTs); i moltes més possibilitats.

La sensació d’immediatesa, a més, ens ofereix sovint una gran satisfacció, potser breu, però gratificant. I poder-ho fer de forma senzilla, sense que els pagaments siguin gaire complicats, reforça la idea de com n’és de fàcil comprar a través d’internet. Fins i tot podem fer-ho sense utilitzar diners (saldos interns de l’aplicació, monedes virtuals…)?

Sovint es venen les compres online com quelcom més ràpid i més barat. Tot i que ens hauríem de preguntar si realment és així: Per a qui es més ràpid o barat?

Què hi ha al darrere…

Darrere de fotografies espectaculars (des de diferents angles, imatges 360º, amb models importants…), vídeos i simulacions, sovint s’amaguen estratègies publicitàries que emmascaren la realitat d’allò que podem comprar. Us sona allò de “El què compro per internet vs. el què m’arriba a casa”?

Però les estratègies de venta no només tenen a veure amb les imatges. També amb l’optimització dels processos de pagament (fàcils de fer amb molts pocs passos i en una sola pàgina, des de mètodes molt diversos…), la publicitat pensada per maximitzar les ventes a les e-xarxes socials i a d’altres plataformes, la possibilitat de fer llistes del que voldries comprar (malgrat no ho compris), les ofertes o els cupons de descompte, i un llarg etcètera. La majoria d’aquestes estratègies busquen en realitat que comparem menys i comprem més impulsivament. I per tant canviem la nostra actitud envers tot allò que podem comprar, posant-ho molt més difícil per discernir entre desig i necessitat o controlar la despesa. Es calcula, per exemple, que el 30% de la roba que es compra a través d’internet es retorna.

De fet, un dels impactes mediambientals més important de les compres per internet és tot allò relacionat amb l’entrega immediata i els retorns de productes. Si bé, darrere de les compres online hi ha indústries, treballadors i treballadores i un impacte mediambiental similar al que ja és habitual, en aquest cas augmenta amb el procés d’enviament, empaquetatge, transport, i retorns.

Si no comprem online…

Potenciarem el comerç local i tindrem l’opció de realitzar compres més ecològiques (amb menys desplaçaments, menys empaquetatge… i en definitiva un menor impacte mediambiental).

Serà més fàcil no deixar-nos emportar per la impulsivitat i comparar millor o valorar què necessitem (quin tipus de producte busquem exactament). A més podrem comprovar les característiques del producte abans de comprar-lo i deixar-nos aconsellar per les persones que en saben. Això ens permetrà realitzar un consum més crític i amb menor impacte.

No estarem obligades a tenir targetes de crèdit, vincular els comptes o obtenir altres sistemes de pagament obligatoris. A més, segurament ens estalviarem caure en publicitats enganyoses o fins i tot en estafes o pagaments fraudulents, ja que no sempre és fàcil de verificar les plataformes que utilitzem per a pagar.

Si comprem online…

No confonguem comprar productes amb oci o entreteniment. Podem gaudir sense gastar diners i sense consumir productes?

Procurem pensar prèviament què volem i per a què ho necessitem, evitant deixar-nos portar per la publicitat i les ofertes. Comparem els preus i validem si realment podem comprar-ho només per internet o tenim opcions presencials properes.

Busquem opcions que permetin recollir el producte a un punt i estalviar el màxim de desplaçaments innecessaris amb vehicle. I si s’han de fer entregues, podem escollir opcions sostenibles com la bicicleta?

Pensem bé si tots els enviaments han de ser urgents.

Si hem de triar entre grans cadenes o botigues locals que també venen per internet, triem les de proximitat!

Cerquem comprar productes de segona mà o que tinguin garantia, opció de reparació, etc.

Verifiquem que la plataforma de pagament sigui segura per evitar estafes o pagaments fraudulents.

Evitem desar les dades bancàries o econòmiques a les webs i aplicacions per no realitzar compres impulsives.

Procurem no fer devolucions.

Guardem sempre els rebuts. Tots els pagaments amb targetes o altres mètodes virtuals permeten reclamar les quantitats pagades, sol·licitar cancel·lacions i devolucions de l’import, etc.

Parem especial atenció quan…

Les ofertes semblin molt cridaneres i les condicions de les compres i entregues o devolucions no siguin clares. És important saber si podrem contactar o no amb qui ven el producte o reclamar en cas necessari, si hi ha despeses addicionals, etc.

Si ets una persona nerviosa o amb tendència a la impulsivitat procura realitzar sempre una comparació entre ofertes (es poden utilitzar eines que permeten la comparació de l’evolució dels preus d’un mateix producte), realitza un pressupost previ a fer la despesa i deixa passar un parell de dies abans de comprar. Evita els pagaments a crèdit.

Si comprar et fa sentir alleujament o et treu momentàniament els nervis o l’ansietat, potser ens està passant alguna altra cosa i les compres ens despisten.

Si no portes bé l’economia, si et costa controlar allò que t’agrada i el que vols, o creus que t’és fàcil caure en publicitats enganyoses, procura evitar les compres online.

La híper-connectivitat, la crisi econòmica, el teletreball o els estudis a distància, sumat a la publicitat 24/7 i a com ens sentim, a vegades ens poden portar a situacions de preocupació excessiva per les compres o a comprar coses innecessàries, arribant a situacions d’endeutament. Si ens trobem en alguna d’aquestes situacions, busquem amb qui parlar-ne per resoldre-ho.