Ajuntament de Sant Sadurní d'Anoia
La regidora d'Acció Social, Meritxell Borràs, coordina la iniciativa

Des del dia en què va començar la ciris sanitària de la COVID19, l'Ajuntament ha anat reinventant els seus serveis, ampliant l'atenció individual i d'ajuda per a cobrir les necessitats bàsiques a les persones i famílies més vulnerables i adaptant-se cada dia a les necessitats que van sorgint.

La regidora d'Acció Social, Meritxell Borràs, coordina aquesta xarxa d'ajuda veïnal.

Poc a poc s’ha anat engrandint el grup de persones voluntàries que es va formar inicialment per cobrir unes necessitats puntuals. Aquesta xarxa de voluntariat dóna suport a la ciutadania i al departament d’Acció Social, que ha intensificat la seva tasca fent seguiment telefònic al col·lectiu de persones en risc per la crisi sanitària i segueix tramitant ajuts i acompanyament per a les persones i famílies més vulnerables.

Des dels serveis socials bàsics, amb el suport del servei de mediació i acollida es realitzen trucades a les persones que estan en seguiment per valorar necessitats i per donar suport emocional durant el confinament. Es manté el contacte diari amb els serveis que poden detectar situacions de persones vulnerables com els centres d’atenció primària, teleassistència,etc..
S’ha activat també, el Servei Especial de Teleassistència per a un total de 6 persones grans que fins ara no n’eren usuàries i que, a través d’una línia 900 gratuïta disponible les 24h, poden trucar en cas d’emergència, sol·licitar informació i rebre seguiment telefònic.

Els serveis de Salut i Igualtat s’han unit a l’equip de serveis socials per donar suport tècnic i humà a l’hora de gestionar les necessitats derivades del confinament tant de les persones usuàries de serveis socials com de la ciutadania en general, a banda de continuar amb les pròpies tasques. 

Des del Projecte d’Educació Social als Instituts s'està fent el seguiment dels alumnes i les famílies amb qui s'estava treballant abans del confinament.
S'acompanya a uns 16 adolescents i les seves famílies: es treballen aspectes de salut emocional, en coordinació amb CSMIJ i serveis especialitzats com el Satsef (Teràpia Familiar) i el SAFAD. S'han derivat un 4 casos de moment, per donar suport psicològic.

Des del Casal Municipal de la Gent Gran es segueix parlant amb les persones usuàries a través del telèfon per saber com estan, unnes 20 trucades diàries, i es continua oferint el servei a aquelles persones que participaven en la classe d’anglès i el taller de la memòria, les quals segueixen mantenint-se actives mitjançant tutorials, per tal que no perdin el fil i tinguin més activitats per ocupar el seu temps. Podeu veure un dels vídeos clicant aquí.
El taller de la memòria es realitza on line, una oportunitat per familiaritzar-se amb les noves tecnologies i continuar exercitar la ment.
Aquestes classes també es realitzen al taller que es duia a terme al Centre Vilarnau.

El Centre Vilarnau segueix treballant perquè els nens i nenes del centre puguin gaudir de les activitats que hi fan setmanalment i es preparin per a la tornada, on tindran un espai per poder parlar com han passat aquests dies, com s’han sentit, retrobar les companyes, etc. Algunes de les activitats proposades són pintar tubs de cartró de paper de wc per decorar el centre a la tornada; fer dibuixos expressant com es senten i proposar activitats per mitjà del projecte Obrim les finestres 
També es realitzen trucades de seguiment a infants i les seves famílies, de la franja de 4 a 16 anys, unes 28 trucades setmanals, i trucades de seguiment a 17 persones grans.

La Xarxa d’Ajuda Veïnal neix de la necessitat de donar suport a la tasca de Serveis Socials i a totes aquelles persones que pertanyen al col·lectiu de risc i que per tant han d’estar totalment aïllades, per evitar que hagin de sortir al carrer. Per això se'ls fa arribar a la porta de casa menjar, productes de neteja i medicaments, a banda d'alguna altra necessitat que pugui sorgir.
Els serveis que es realitzen són:
   • Repartiment dels aliments de Caritas, evitant així que hi hagi cap concentració al local.
   • Recollida de pautes de mediació al CAP.
   • Recollida de medicaments a les farmàcies.
   • Entrega d’àpats oferts pel restaurant Picarolo a les persones que tenen dificultat per cuinar i que aquests dies no poden rebre l’ajuda de familiars.
   • Compra als supermercats i botigues de Sant Sadurní d’Anoia segons la llista de necessitats de la mateixa persona.

La xarxa de voluntariat no només es dedica a proveïr d'aliments i medicaments a la ciutadania que ho necessita; també s’ha generat una xarxa de cosidores a nivell comarcal on Sant Sadurní d’Anoia, conjuntament amb el municipi de Sant Cugat Sesgarrigues, va ser el municipi impulsor. La xarxa agrupa a 160 voluntàries i d’elles 75 són de Sant Sadurní d’Anoia. Les voluntàries cusen mascaretes i bates de plàstic per als serveis sanitaris i residències de gent gran, persones amb discapacitats i centres de menors.

voluntariat

PUBLICAT EL 07.04.2020